tisdag 23 november 2010

29/11 Årets viktigaste film - Underkastelsen


Visirbio Måndag 29/11 kl.19.30 Entré 60 kr
från 7år Tid: 1.27h

KOM I TID! DET BLIR MYCKET FOLK!

Filmaren Stefan Jarl:
”För 30 år sedan påbörjade jag inspelningen av en dokumentärfilm, som vid sin premiär kom att heta ’Naturens Hämnd’. Den handlade om människans manipulerande med naturen och hur naturen slår tillbaks. Sedan den dagen har jag kontinuerligt samlat material till en ny film med samma tema, utan att därför vara en ’Naturens Hämnd, del 2’.

Underkastelsen är en film om ’kemisamhället’, det samhälle som vuxit fram sedan Andra Världskriget. Då användes 1 miljon ton kemikalier per år, idag 500 miljoner ton. Kemiindustrin är den industri som växer snabbast av alla. Filmen handlar om de 100 000 kemikalier vi dagligen använder, vad vi har dem till och vad de gör med oss och vår hälsa. Nu talar jag inte om tillsatser i mat, utan om de kemikalier vi alla är utsatta för i vår dag— liga miljö, mjukgörare (ftalater), flamskyddsmedel (PBDE), ytaktiva ämnen (PFOS, PFOA) m fl.

Professorn Åke Bergman vid Stockholms Universitet är min guide genom filmen och låter undersöka vilka kemikalier jag har i mitt blod. Det visar sig vara flera hundra. Jag kan inte dölja att jag blir chockad.

Upptäckten av den stora mängd kemikalier jag har i mitt blod gör att jag vänder mig till min kompis, Eva Röse, och frågar henne om hon vill under— söka sitt blod. Hon är 35 år yngre än jag och kan väl inte ha hunnit samla på sig lika många kemikalier? Hon är gravid och föder sitt barn under inspelningen.”

Distribution;Folkets Bio


Det här var det absolut sämsta jag sett i hela mitt liv!Helt otroligt att bio kontrast, som annars endast brukar visa filmerav hög kvalitet, visar sånt här skräp!

Anonym sa...

Hej!
Jag råkade missa filmen igår. Har ni planer på at visa den igen?
Tack

2 kommentarer:

  1. Det här var det absolut sämsta jag sett i hela mitt liv! Helt otroligt att bio kontrast, som annars endast brukar visa filmer av hög kvalitet, visar sånt här skräp!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag råkade missa filmen igår. Har ni planer på at visa den igen?

    Tack

    SvaraRadera