tisdag 24 mars 2015


"Redan när jag var liten kunde jag uppleva 
på vissa platser att det var magiskt, det var
förtrollat - det var som att gå in i en annan värld...

Katarina Hellgren, präst och keramiker, inledde 
filmaftonen igår och berättade om sin tro - och sina tvivel.

"Jag tvivlar kanske lika mycket som jag tror, och varje dag är en mix av både och.För jag tvivlar på mycket som sker och har skett i Guds namn - olika religiösa rörelser, makthavare inom kyrkan - som jag tycker beter sig riktigt - fördjävligt - ja där kan man prata om djävulskap...Men det sker också en massa bra saker i Guds namn.Fina kärleksfulla rörelser och handlingar - och det fokuserar jag på - det vill jag se...Så i den här spänningen lever jag - och ändå så tror jag.

Och min tro betyder jättemycket för mig - den finns här som en självklarhet i mig - den ger mig frid - och den gör mig modig..."

Mot slutet av sin berättelse håller Katarina upp en lerfigur inför publiken.


"Jag håller ju på och skulpterar mig genom kyrkoåret och det här är...en marionett docka - det är Jesus - törnekrönt - och han har förbunden mun.Han har en bindel för munnen.När jag gjorde den här, var jag inspirerad av en "Charlie Hebdo" teckning...Det var en teckning där några kardinaler i Katolska kyrkan står och diskuterar, för det ska hållas ett val - och Jesus är korsfäst och hänger på korset bakom och han ropar - Ta ner mig från korset, jag vill också rösta!..





Björn L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar