tisdag 23 oktober 2018




































22/10 Gudrun - konsten att vara människa

Stark och viktig filmafton igår kväll.
Wift/ Dalarna (Women in Film and Television)
inledde med presentation och vision.Efter filmen
mötte vi Gudrun Schyman på ett fullsatt Konditori Siljan.
-"Jag tror på folkbildning, och jag tror på det mänskliga
mötet, och jag tror i ögonhöjd.
Det räcker inte med like-knappen..."
(Fråga) -"Jag tänker på just det du säger om att mötas 
i ögonhöjd...och de flesta av oss har inte blädderblock 
med oss när vi möter folk i ögonhöjd.
Men det känns som att du är så bra att ta diskussionen 
dit du själv vill ha den...
det känns som du är så retoriskt skicklig...
kan du ge några tips...?
..."- Jag tror på fakta, jag tror det är oerhört viktigt 
att man är påläst, har kunskaper.Och ju mer kunskaper 
desto mindre behöver man hetsa upp sig...
Ta den här; Det är "Statistiska Central Byråns lathund 
för jämställdhet -på tal om kvinnor och män"....
Här är hela våra liv kartlagda, 
och allt är uppdelat på kön.
Man behöver liksom inte fundera över...hur det ser ut, 
utan det står här.Allting står här;
https://www.scb.se/contentassets/528dd6d093b64a38895735f333a89a8a/le0201_2017b18_br_x10br1801.pdf
Och med det här som faktaunderlag 
så kan man möta vem som helst…" 
(Fråga)  "...-Så vad är målet, vad vill du på slutet?"
"...- Målet är ju att vi ska kunna få vara fria människor.
Målet är människan!"

Tack Gudrun och alla som medverkade och kom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar