lördag 23 maj 2020























Den här stora tavlan, "Throwing the Stars" med måtten 173×137 cm, målade jag
runt millenniumskiftet i min ateljé i Stockholm, då jag var hemma ifrån N.Y. ett tag. Jag hittade två fantastiska modeller för tavlan. De var båda dansare, och förstod skapandeprocessens oro och krigande, som pågår i veckor.
Jag målade om och om igen.Modellen flyttade sig igen och igen. Till sist föddes tavlan. Delarna till helheten fungerade, liksom färgerna, "the subject matter", rytmen och det abstakta.
Innan arbetet började, hade jag köpt mängder av tyg i olika färger, och byggt en scen som förändrades under arbetets gång. Jag hade också skaffat peruker i en mängd färger och annan rekvisita. Modellen Mia, som älskade Afrikansk dans, kom med vackra afrikanska tyger med urmönster, som inspirerade till "Throwing the stars".
Det gick åt massor av akrylfärg i bästa kvalité, som jag målade i lager på lager med tjocka runda penslar.
Jag är så tacksam för denna utmanande konstnärliga tid, med fantastiska modeller. Tavlan har sedan dess hängt hos en underbar familj, vilket glädjer mig. 
Ett par år efter jag målat den här tavlan, kom jag in i mörka tider, och lade penseln åt sidan i 15 år.
Nu är det tid att måla!
Kommer att ha öppet i min nybyggda atejé i Plintsberg, under en del av sommaren.
Hör av er om ni vill besöka mig där, eller lära er måla.
Vi ses!
Annika
annikaberglof.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar