lördag 2 maj 2020

Bio Kontrast Digitala Biograf
vill vara en mötesplats för alla!
Vi bjuder på regelbundna visningar
av FILM, KONST, TEXT, MUSIK.
Har Du något du vill berätta om/visa?
Skicka gärna in bidrag till;

biokontrast@gmail.com
Annika Berglöf fortsätter nu att dela
med sig av sitt skapande;

















”Oljemålningen "Red" målade jag någon gång under mina fyra år på The New York Studio School, Manhattan. Måtten på tavlan är 147x120cm! Det var det glada 90-talet och det var en lärorik tid. Skolan var liten och fick plats i det gamla Whithey museet på 14nde gatan. Undervisningen var grundlig i måleriets språk. Rektorn Graham Nickson, bar på stora kunskaper och delade gärna med sig av dem till oss elever. Självklart fanns det en mängd olika lärare. Under den här tiden var det trendigt med installationer. Måleriet ansågs dött och gammalmodigt.
Skolan var skitig och utan ventilation. "Red" målade jag under NYs sommarhetta, i ett fönsterlöst rum. Vi var ett gäng internationella studenter och real New Yorkers! Vi målande stora konstverk på duk i olja ( med kadmium och andra tungmetaller). Mina händer och kläder var täckta av färg. Alla hade terpentinburkar som ångade i hettan!. Noll ventilation som sagt!
Hälsoläget var inget vi tänkte på.
Tavlan "Red" målade jag ifrån observation av två modeller. Som ni kan se, en tjej och en kille! Hon satt och han stod i 20 min, sedan kort paus och sedan ytterliggare 20 min, under hela förmiddagen i två veckor.
På em tecknade vi. Under lunch och kväll lyssnade vi på inbjudna intellektuellas föreläsningar.
Varje termin började med ett teckningsmarathon.
Det var tider jag aldrig glömmer! ”
Annika Berglöf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar